Mooi staaltje toegepaste sociologie: isotypen
Lang geleden begon Aart van Bochove, oprichter van Blaauwberg, isotypen te verzamelen. Isotypen zijn vroege infographics. Toen na de Eerste Wereldoorlog overal in Europa het algemeen kiesrecht werd ingevoerd, was er behoefte aan het beschikbaar stellen van goede informatie aan de nieuwe, vaak laaggeletterde kiezers. Dat zijn de isotypen geworden: prachtig vormgegeven verbeeldingen van cijfers en sociologische samenhangen.
Officieel kwam er in 1971 een einde aan de isotypen. Maar onze moderne beeldcultuur bouwt er volkomen op voort. Dat verklaart waarom de aandacht voor deze fraaie voetnoot in de Europese geschiedenis steeds aanhoudt.
Het Apeldoorns Centrum voor Eigentijdse Cultuur (ACEC) vroeg Aart om een tentoonstelling te ontwikkelen over dit culturele erfgoed. Corona heet flink roet in het eten gegooid: de fysieke tentoonstelling met foto’s en boeken is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Maar corona maakt creatief.
Samen met ACEC hebben we een mooi alternatief ontwikkeld;
1 De online tentoonstelling
Op www.acec.nl vindt u een on line tentoonstelling, die nauwkeurig laat zien waartoe digitaal presenteren in staat is
Hieronder kunt u de lezing van Aart volgen waarin hij in 13 minuten en met een ‘slideshow’ ondersteund door de twintigste eeuw wandelt en vertelt waarom die mensen van kort na de Eerste Wereldoorlog nog steeds inspirerend zijn.
3 Fraai vormgegeven boekje
ACEC heeft een mooi boekje gemaakt, dat we u hier aanbieden: De Moderne Mensch ontstaat [PDF]
In onze projecten gaat het natuurlijk om de vragen die onze opdrachtgevers ons voorleggen. Het gaat om het resultaat, niet om wat er onder de motorkap zit. Daarom waarderen we het enorm dat Gerrit Steenbergen en Jasper van der Graaf van ACEC, Max Dammers en Marion Bekker van Internetbureau
Max en Wouter Klaaysen van Dive Creative ons vroegen om een oud verhaal opnieuw te vertellen.
Een mooie ‘cross-over’ van historische inspiratie, allround sociologie, digitalisering en vormgeving. Zo veelzijdig en kleurrijk kan kennis zijn.
Meer artikelen
Column Ondernemersfonds #1: Generatiebestedingen
Column Ondernemersfonds #1: Generatiebestedingen Het Ondernemersfonds. Het concept is aan onze tekentafel ontstaan. We hebben tientallen fondsen in de startfase mogen begeleiden. En we staan vele bestaande fondsen bij in ambities voor [...]
Waar zijn alle meisjes heen?
Waar zijn alle meisjes heen?: Mannen- en vrouwensteden na de verkiezingen Door Aart van Bochove In India is de opmars van vrouwen goed te zien. Ze gaan massaal de straat op om [...]
Behind the numbers #4: vervangingssnelheid
Behind the numbers #4: De Leidse bevolking heeft een vervangingssnelheid van 10,7 jaar Door Fianne de Boer Veel media, bestuurders, beleidsmedewerkers en anderen zijn dol op cijfers. Bij Blaauwberg zijn we [...]
Een wachtkamer in de woestijn?
Een wachtkamer in de Afrikaanse woestijn? De opa van mijn echtgenote is in 1900 geboren. Hij verdiende zijn brood met de handel in olie. Niet wat we daar tegenwoordig onder verstaan – [...]
Verbeeldingskracht in Deurne
Verbeeldingskracht in Deurne Deurne start per 1 januari met een Ondernemersfonds. In een eerdere nieuwsbrief deelden we al de toegift die Rob op persoonlijke titel schreef over ‘zijn dorp’. Het ambitieniveau in Deurne [...]
De verkiezingscampagne, een vrolijke tijd
De verkiezingscampagne, een vrolijke tijd Persoonlijk heb ik de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen ervaren als een vrolijke tijd. Dat heeft alles te maken met mijn eigen politieke geschiedenis. Ik ben al [...]
Neem contact op
Neem contact met ons op via bijgaande contactgegevens. Wij komen spoedig met een reactie.
- 071-524 7500
- 06- 1217 2126 (Rob)
Vestwal 2-4 , 2312 NP Leiden