…of er iemand een rookworst kan brengen?
Mijn echtgenote heeft een thuiszorgonderneming. Zij zorgt, samen met een paar collega’s in loondienst en een aantal zelfstandigen, voor omstreeks twintig meestal oudere cliënten. Dat zorgt voor veel telefoonverkeer, meestal met collega’s over planning en overdracht, soms ook een cliënt. Het gaat altijd door, ook in het weekend. Zoals laatst op een zaterdagochtend, bij koffie en opengeslagen weekendkranten. Ik hoor haar even luisteren en dan verbaast uitroepen: ‘…of er iemand een rookworst kan komen brengen?’.
Bij de alleroudste generatie hulpvragers zit vaak een frappante hulpbehoevendheid. Zo zijn ze opgevoed: als je oud bent, gaat er voor je gezorgd worden. De zorgverlener is gewoon ‘de zuster’, punt uit. En als er iets is, dan roep je dat. De indicatiestelling, de verstrekkingen, de wijze van verzekeren, het verschil tussen zorg en welzijn, het verschil tussen mantelzorg en professionele zorg: het overzicht is er niet echt. Het systeem is niet echt aan deze alleroudste cliënten besteed. En dat geldt ook voor wederkerigheid, eigen verantwoordelijkheid, zelforganisatie, regie houden, participatie en activering – de contouren van het nieuwe systeem.
Zou dat met nieuwere zorgvragers anders zijn? Zou het grote klagen op zorg – die er nooit genoeg is – een keer ophouden en vervangen worden door een mooi gedoseerde zelfsturing? Natuurlijk gaat er heel veel veranderen. Er komen echt nieuwe levensstijlen en nieuwe verwachtingspatronen op de zorg af. Maar sommige dingen blijven hetzelfde. Bijvoorbeeld de neiging van zorgverleners om als het er op aankomt niet alleen te handelen vanuit protocollen en voorschriften, maar om, vanuit hun eigen professionele drijfveren en inzicht. Aan de ene kant: gelukkig maar. Er gaat niets boven een professional die zelf nadenkt en een eigen boordeling van de situatie maakt. Aan de andere kant: een zorgverlener wil graag zorgen. Een aanbod kan zijn eigen vraag scheppen. U raadt het al: die mevrouw kreeg een paar uur later haar rookworst…
Contact
- 071-524 7500
info@
Vestwal 2-4 , 2312 NP Leiden
Meer artikelen
De Leidse Limes
Uitgelicht: De Leidse Limes Op 17 mei hadden we bij Blaauwberg leuk bezoek: de klassen 4 en 5 van het Zuyderzee Lyceum in Emmeloord en hun begeleiders. Ze hadden het over de [...]
Portrait: Between Chile and The Netherlands
Portrait: Between Chile and The Netherlands By Aart van Bochove and Ute Jansen Esteban Szmulewicz, PHD candidate in Leiden, and his family Leiden is a knowledge hub, together with [...]
Drie grote namen uit de wetenschap, drie gouden regels van samenwerken | Deel 2
Drie grote namen uit de wetenschap, drie gouden regels van samenwerken | Deel 2 Op de website van Blaauwberg staan twee voor ons belangrijke inspiratiebronnen: de Wiener Kreis en Max Weber. Een [...]
Drie grote namen uit de wetenschap, drie gouden regels van samenwerken | Deel 1
Drie grote namen uit de wetenschap, drie gouden regels van samenwerken | Deel 1 Op de website van Blaauwberg staan twee voor ons belangrijke inspiratiebronnen: de Wiener Kreis en Max Weber. Een [...]
Politici over de arbeidsmarkt: ‘being right or being relevant’
Politici over de arbeidsmarkt: 'Being right or being relevant' Deze bijdrage verscheen in een eerdere versie in ‘Regio in Beeld’, het arbeidsmarktrapport van UWV voor de regio Holland Rijnland (noordelijk Zuid-Holland) in november [...]
Buurman’s gras is altijd groener
Buurman's gras is altijd groener. Leren van verschillen tussen regio's Bron: Fieggentrio Voor een beroepssocioloog is die mode van de omgekeerde vlaggen een feest. Je kunt precies zien waar de perceeleigenaren politiek [...]
Neem contact op
Neem contact met ons op via bijgaande contactgegevens, of vul het formulier in. Wij komen spoedig met een reactie!
Contactgegevens
- 071-524 7500
info@
- 06- 1217 2126 (Rob)
Vestwal 2-4 , 2312 NP Leiden